مرزهای انسانیت

خرید بک لینک

مطابق قوانین پذیرفته شده بین المللی وقتی یک مهاجر ویا یک پناهجو حتی اگر به صورت غیر قانونی وارد کشوری شود بعد از آنکه به عنوان مهاجر ثبت شد از کلیه حق وحقوقی که شهروندان آن کشور از آنها برخوردارند بهره مند میشود مسلما وقتی کسی در یک کشور برای چند سال زندگی میکند دارای خانواده زندگی شغل و مواردی از این دست میشود. متاسفانه در جامعه ما حالتی پیش آمده که بعضی به خود این حق را میدهند که برخلاف همه ارزشهای اسلامی وانسانی برخوردی تحقیر آمیز وغیراخلاقی با اتباع افغانی داشته باشند.

نمونه ای که چندی پیش اتفاق افتاد باعث شرمندگی هر وجدان آگاهی است.دریک عصر جمعه بهار تعدادی کارگر افغان که در یک دامداری مشغول به کار بودند از کارفرمای خود مرخصی گرفته و با پای پیاده در حال گردش بودند که چند جوان موتور سوار به منظور تفریح وخوشگذرانی با چاقو وتیغ موکت بر به آنها حمله کرده و سه نفر آنها را زخمی کردند.اگر تعدادی از افراد حاضر دخالت نمیکردند معلوم نبودبه چه سرنوشتی دچار میشدند.وقتی از آنها خواسته شد برای پانسمان زخمها ویا شکایت از مهاجمان اقدام کنند از ترس اینکه امکان دارد به دلیل تبعه خارجی بودن ویا نقص در مدارک از کشور اخراج شوند نه به بیمارستان مراجعه کردند ونه اجازه دادند با پلیس تماس گرفته شود.البته واضح است که قانون باید برای همگان اجرا شود واگر مطابق قوانین اتباع خارجی باید به کشورشان برگردند رعایت قانون لازم است.اما عادی شدن ظلم وتعدی در حق افراد بی پناهی که صرفا ملیت ایرانی ندارند گناه بزرگی است.

شهریار مومنان علی علیه اسلام در فرمان خویش به مالک اشتر می نویسند مردم یا برادر دینی تواند ویا همانند تو انسانند.هم ایشان در سفارش به فرزندشان امام مجتبی می فرمایند هر آنچه را که برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند وهر چه را برای خود نمیخواهی برای دیگران هم نخواه.همه ما میدانیم که میلیونها ایرانی دراروپا آمریکا و استرالیا زندگی میکنند واز تمام یا بیشتر حق وحقوق مردم آن کشور هم برخوردارند.اگر آنها هم همین رفتار را باهموطنان ما انجام دهند ناراحت ونگران نمیشویم؟درست است که اتباع خارجی فرصتهای شغلی را اشغال میکنند وباعث افزایش بیکاری جوانان ایرانی میشوند اما اکثر کارهایی که به اتباع افغان میسپاریم جزئ سخت ترین مشاغل است.کارهایی ازقبیل کارگری کارگاههای سنگبری حفر کانال فاضلاب وکار درکارگاههای تولید مواد پلاستیکی را کمتر جوان ایرانی است که مایل به انجام آنها باشد.

ذکر این نکته هم لازم است که تعدادی از همین مهاجران در ایام دفاع مقدس همراه رزمندگان ما علیه صدام جنگیده اند وتعداد زیادی شهید وجانباز وآزاده داشته اند.تعدادی از اسرای آنها تا زمان سقوط صدام در زندانهای عراق اسیر بودند.جالب است بدانید شیعیان افغان که در شهر ما ساکنندهمانند بقیه ارادتمندان به آستان قدس حسینی دهه اول ماه محرم مراسم عزاداری حضرت سیداشهدا را برپا میکنند.بنابراین اگر لحظه ای به دادگاه وجدان خویش مراجعه کنیم حتما بسیاری از ما برخورد بهتری با انسانهایی همانند خود خواهیم داشت.انسانیت مرز وملیت نمیشناسد.

مدارا...

ما را در سایت مدارا دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 52 تاريخ: سه شنبه 23 شهريور 1395 ساعت: 13:31

صفحه بندی