گذشته تاریخی ممالک محروسه ایران نشان میدهد در سرزمینی که از کله انسان مناره می ساخته اند و از چشم از حدقه درآمده انسان به اندازه چند من تبریز حدنصاب تعیین میکرده اند،هیچ کاری خطرناک تر از دیدن و فهمیدن نیست.تا اطلاع ثانوی و بر اساس خرد بشری زحمت ندیدن به مراتب کمتر از دیدن است و اگر انسان برخوردار از عقل سلیم بتواند مثل بسیاری دیگر خود را معاف از دیدن و فهمیدن بداند میتواند امیدوار باشد که در این روزگار پر مخاطره، آسایشی نسبی را تجربه کند.روزی در یکی از گروههای تلگرامی از یکی از اعضای شورای شهر خواستم تا میزان دریافتی خود را بابت حق الجلسات شورای شهر اعلام نمایند تا شهروندان بدانند هر مصوبه نمایندگانشان چقدر هزینه برایشان داشته است.پاسخ آن عضو محترم این بود که دریافتی اعضا چون قانونی و حسب مقررات است بنابراین نیازی به اعلام عمومی نیست.به عبارت دیگر ایشان میخواستند بگویند که صرفا دریافتی های غیر قانونی و کارهای خلاف را باید علنی افشا کرد و این سوالات نوعی فضولی بی مورد است.متاسفانه عادتی زشت در جامعه ما وجود دارد و آن عادت خود مهم پنداری و خود حق پنداری برخی مسئولان است و چون بر اساس یک تجربه تاریخی، قدرت القای دانایی میکند غیر از خودشان هیچ کس و هیچ حرفی را قبول ندارند.چگونه آن عضو محترم نمی داند که اگر کسی کاری خلاف قانون مرتکب شده باشد نیازی به افشاگری نیست و مرتکب خلاف مستقیما راهی دادگاه میشود.اطلاع از هزینه های شهر و کشور برای شهروندانی که هزینه اداره شهر و کشور را میپردازند در عقب افتاده ترین کشورها هم یک اصل بدیهی و پذیرفته شده است و دهه هاست که بحث در این باره تمام شده است.اینک و در آستانه تشکیل شورای پنجم این انتظار وجود دارد که منتخبان جدید پارلمان شهر اجازه دهند همه تصمیمات، مصوبات و بحث های شورای شهر برای شهروندان به صورت آنلاین و شفاف منتشر شود و اگر حضور فیزیکی شهروندان در جلسات شورای شهر نیاز به زمینه سازی بیشتری دارد استفاده از فناوری بسیاری از کارها را ممکن کرده است.به عنوان مثال استفاده از اینترنت و پخش جلسات از طریق اینستا لایو کمترین هزینه و بیشترین بازدهی را دارد.تا کنون شاهد بوده ایم که بعضی از اعضا هنگام مواجهه با شهروندان سخنی گفته اند که وقت حضور در جلسه و تصمیم گیری، بر اساس ادعای دیگر عضو شورا،به خلاف آن رای داده اند.نگارنده هیچگاه تا کنون موفق نشده است صحت و سقم ادعاهای اینگونه افراد را متوجه شود و مواجهه با هر عضوی و شنیدن سخنانش تنها بر ابهامات افزوده است.کاملا واضح است که شفافیت و نشستن در اطاق شیشه ای مخاطرات خود را دارد اما تجربه کشورهای توسعه یافته نشان میدهد که مهمترین راه توسعه و کم شدن مشکلات، اتخاذ تصمیمات و اجرای اقدامات در بستری شفاف است.اگر جلسه استماع برنامه های نامزدهای شهرداری شهرضا به عنوان مهمترین تصمیم شورای شهر برای عموم شهروندان منتشر شود،حتما اعضای محترم تصمیم صحیح تری برای انتخاب شهردار خواهند گرفت و مشخص خواهد شد که آیا انتخاب شهردار متاثر از نگاه کارشناسی و لحاظ شدن منافع شهروندان است یا فشارهای بیرونی هم بر تصمیمات موثر است.باید بپذیریم که دوران شفافیت فرا رسیده است و تصمیم گیری پشت درهای بسته لزوما به نفع مدافعان آن نخواهد بود و مقاومت در برابر خواست عمومی نتیجه مطلوبی برای مقاومت کنندگان نخواهد داشت.اطاقی که در آن برای سرنوشت مردم تصمیم گیری میشود باید شفاف و شیشه ای باشد.